In dit financieel perspectief wordt de uitkomst van de begroting 2022 en de meerjarenraming 2023 – 2025 behandeld. Allereerst geven wij het totaaloverzicht van het meerjarenperspectief 2022 – 2025. In het verlengde daarvan zullen wij een inhoudelijke toelichting geven. Tevens wordt aandacht besteed aan de standen en het verloop van de reserves en de voorzieningen. De berekeningen zijn gebaseerd op de geactualiseerde kerngegevens, waarvan u aan het einde van dit hoofdstuk een overzicht aantreft.
Meerjarige financiële ontwikkeling 2022 - 2025
Financiële ontwikkelingen na vaststelling perspectiefnota 2022
De door de raad vastgestelde kaders en uitgangspunten zijn de basis voor de opstelling van de begroting. Deze kaders zijn opgenomen in de perspectiefnota 2022 waarover de raad op 8 juli 2021 het volgende heeft besloten:
De raad heeft op 8 juli 2021 het volgende besloten:
1. De perspectiefnota 2022 als beleids- en financieel kader vast te stellen en daarmee in te
stemmen met:
- de actualisatie van de meerjarenbegroting Jeugdhulp en Wmo (§ 5.4.1) ;
- de maatwerkafspraak met de financieel toezichthouder om de stelpost ‘compensatie door het Rijk voor hogere kosten jeugdhulp’ te verhogen (§ 5.4.2);
- de denkrichtingen voor mogelijke ombuigingen bij de begroting 2022 (§ 5.5);
- een onttrekking aan de beklemde algemene reserve van € 577.000 ten behoeve van de uitvoering van het programmaplan Omgevingswet. Dit bedrag te storten in de bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet (hoofdstuk 7);
- de begrotingsrichtlijnen 2022 (hoofdstuk 8).
2. Het college opdracht te geven om ombuigingsmaatregelen uit te werken tot een bedrag dat nodig
is om een structureel sluitende meerjarenbegroting 2022-2025 (met uitzondering van 2023) op te
stellen (hoofdstuk 5).
De uitkomst van de Meerjarenbegroting 2022-2025 is als volgt: | bedragen x € 1.000 | |||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Totaal saldo van baten en lasten | -1.378 | -1.201 | -1.165 | -1.143 |
Mutaties reserves | 1.580 | 310 | 174 | 74 |
Geraamd resultaat | 202 | -891 | -991 | -1.069 |
In onderstaande tabel worden de begrotingssaldi na resultaatbestemming voor de begroting 2022
en de ramingen voor de jaren 2023 tot en met 2025 gepresenteerd. De financiële ontwikkelingen na de vaststelling van de perspectiefnota 2022 zijn hier, anders dan in het bestuurlijk perspectief, op een meer technische wijze geanalyseerd.
Meerjarenbegroting 2022 - 2025 | bedragen x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Prognose obv perspectiefnota 2022 | -2.150 | -3.050 | -2.500 | -2.500 |
Financiële ontwikkelingen na de vaststelling van de perspectiefnota 2022: | ||||
- Algemene uitkering inclusief compensatie Rijk hogere kosten Jeugdzorg | 3.886 | 2.094 | 1.679 | 1.678 |
- Reservering overschot compensatie 2022 kosten jeugdzorg | -827 | |||
- Beleidsintensivering | -607 | |||
- Doorrekening kerngegevens (prijs x hoeveelheid) | -60 | -118 | -128 | -138 |
- Opbouw begroting/ overige(inclusief afrondingen) | -40 | 183 | -42 | -109 |
Uitkomst Financiële ontwikkelingen na de vaststelling van de perspectiefnota 2022 | 2.352 | 2.159 | 1.509 | 1.431 |
Begrotingssaldo ( gerealiseerd resultaat) | 202 | -891 | -991 | -1.069 |
Algemene uitkering
Dit betreft de verwerking van de uitkomsten van de meicirculaire 2021 Gemeentefonds. Daarnaast is compensatie Rijk hogere kosten Jeugdzorg verwerkt conform afspraken met toezichthouder. 2022 is definitief, jaren daarna 75% met afbouw als gevolg van te realiseren ombuigingen. Huidig (demissionair)
kabinet laat besluit over 2023 en volgende jaren over aan een nieuw kabinet.
Reservering overschot compensatie 2022 kosten jeugdzorg
Er zijn in de perspectiefnota 2022 extra middelen toegevoegd aan de budgetten Jeugdzorg. Het gehele compensatiebedrag in 2022 blijkt hoger dan deze toevoeging. Ook zijn er in de begroting 2022 bezuinigingen (ombuigingen) opgenomen voor de kosten voor jeugdzorg. Daarom wordt dit overschot gereserveerd voor (toekomstige) kosten van jeugdzorg.
Beleidsintensivering
Een aantal aandachtspunten vragen in de begroting 2022 om intensivering van het bestaande beleid. Het incidentele budget hiervoor is in de begroting incidenteel voor 2022 opgenomen. Het betreft:
- Onderzoek "tussentijdse evaluatie reorganisatie 1 januari 2019" (€ 250.000)
- Huisvesting stichting Enter (€ 100.000)
- Innovatieagenda WIL / Houtense Werktafel (€ 88.000)
- Sterke Lekdijk (€ 105.000)
- Griffie (€ 64.000)
Doorrekening kerngegevens (prijs x hoeveelheid)
Dit betreft:
- De aanpassing van de leges burgerzaken (paspoorten, rijbewijzen) op basis van geactualiseerde hoeveelheden x prijs.
- Actualisatie van de stelpost beheerskosten BOR (in-/uitbreiding) als gevolg van een verwachte woningbouwprognose van 250 woningen per jaar.
- Uitbreiding gemeenteraad aantal raadsleden 29 naar 31 door wijziging van de gemeente-klasse meer dan 50.000 inwoners.
- Aanpassing budget onvoorzien prognose aantal inwoners x € 1,25
Opbouw begroting/ overige (inclusief afrondingen)
Hier betreft het o.a. budgetaanpassingen, welke ontstaan door actualisatie van de staat van investeringen met de daaruit voortvloeiende gewijzigde rente- en afschrijvingslasten, actualisatie van de kosten financiering op basis van aangetrokken leningen en gewijzigde rente- en afschrijvingslasten.
Structureel begrotingssaldo 2022-2025 | bedragen x € 1.000 | ||||||||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||
Programma Samen Leven | 58.872 | 13.107 | -45.765 | 56.665 | 11.959 | -44.706 | 56.608 | 11.714 | -44.894 | 56.479 | 11.710 | -44.769 | |
Programma Duurzame leefomgeving | 52.151 | 42.237 | -9.914 | 35.014 | 25.230 | -9.784 | 22.832 | 13.001 | -9.831 | 22.834 | 12.976 | -9.858 | |
Programma Goede bereikbaarheid | 4.346 | 504 | -3.842 | 4.340 | 503 | -3.837 | 4.341 | 504 | -3.837 | 4.340 | 505 | -3.835 | |
Programma Veilige leefomgeving | 4.244 | 390 | -3.854 | 4.238 | 390 | -3.848 | 4.264 | 390 | -3.874 | 4.261 | 390 | -3.871 | |
Programma Betrokken bij de samenleving | 4.911 | 639 | -4.272 | 4.780 | 519 | -4.261 | 5.015 | 992 | -4.023 | 5.002 | 975 | -4.027 | |
Totaal van de programma's | 124.524 | 56.877 | -67.647 | 105.037 | 38.601 | -66.437 | 93.060 | 26.601 | -66.459 | 92.917 | 26.556 | -66.361 | |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | 3.615 | 82.409 | 78.794 | 3.159 | 80.786 | 77.627 | 3.125 | 80.765 | 77.640 | 3.135 | 80.802 | 77.667 | |
Overzicht overhead | 12.756 | 293 | -12.463 | 12.620 | 293 | -12.327 | 12.575 | 293 | -12.282 | 12.676 | 293 | -12.383 | |
Bedrag heffing vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Bedrag voor onvoorzien | 63 | -63 | 64 | -64 | 64 | -64 | 64 | -64 | |||||
Subtotaal programma's inclusief algemene dekkingsmiddelen, Vennootschapsbelasting en onvoorzien | 140.958 | 139.579 | -1.378 | 120.880 | 119.680 | -1.200 | 108.824 | 107.659 | -1.165 | 108.793 | 107.651 | -1.143 | |
Structurele toevoeging en onttrekking reserves per programma: | |||||||||||||
Programma Samen Leven | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | |||||
Programma Duurzame leefomgeving | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | |||||
Programma Goede bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Geraamd resultaat | -1.326 | -1.148 | -1.112 | -1.091 | |||||||||
Incidentele baten en lasten | 1.562 | 4.127 | 2..565 | 1.920 | 2.230 | 310 | 2.020 | 2.193 | 173 | 2.120 | 2.194 | 74 | |
Structureel begrotingssaldo | 1.239 | -838 | -939 | -1.017 |
De structurele begrotingssaldi 2023 t/m 2025 zijn negatief omdat er nog geen duidelijkheid is over de compensatie van het Rijk voor de hogere kosten Jeugdzorg over de jaren 2023 t/m 2025. Conform afspraken met toezichthouder.is 2022 definitief verwerkt. Het Rijk heeft deze compensatie toegezegd. Jaren daarna zijn voor 75% met afbouw als gevolg van te realiseren ombuigingen. Huidig (demissionair)kabinet laat besluit over 2023 en volgende jaren over aan een nieuw kabinet.
Reserves en voorzieningen 2022 - 2025
Prognose omvang vrije algemene reserve | bedragen x € 1.000 | |
---|---|---|
Omschrijving | Bedrag | |
Stand per 1 januari 2021 | 2.914 | |
Mutaties: | ||
Jaarrekeningresultaat 2020 | 459 | |
Stand per 1 januari 2022 | 3.373 | |
Mutaties: | ||
Begrotingssaldo 2021 na 1e Bestuursrapportage 2021 | -1.648 | |
Stand per 1 januari 2023 | 1.725 | |
Mutaties: | ||
Begrotingssaldo 2022 | 202 | |
Stand per 1 januari 2024 | 1.927 | |
Mutaties: | ||
Begrotingssaldo 2023* | P.M. | |
Stand per 1 januari 2025 | 1.927 | |
Mutaties: | ||
Begrotingssaldo 2024* | P.M. | |
Stand per 1 januari 2026 | 1.927 | |
Mutaties: | ||
Begrotingssaldo 2025* | P.M. | |
Stand per 1 januari 2027 | 1.927 |
* De begrotingssaldi 2023 t/m 2025 zijn pro memorie(P.M.) omdat er nog geen duidelijkheid is over de compensatie van het Rijk voor de hogere kosten Jeugdzorg over de jaren 2023 t/m 2025. Conform afspraken met toezichthouder is 2022 definitief verwerkt, Het Rijk heeft deze compensatie toegezegd. Jaren daarna zijn voor 75% met afbouw als gevolg van te realiseren ombuigingen. Huidig (demissionair)kabinet laat besluit over 2023 en volgende jaren over aan een nieuw kabinet.
Na aanleiding van opmerkingen uit de raad is er voor gekozen om in onderstaand overzicht de stortingen en onttrekkingen specifieker per reserve te benoemen.
De in de begroting 2022 opgenomen mutaties in de reserves zijn als volgt samengesteld:
bedragen x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stort. | Onttr. | Stort. | Onttr. | Stort. | Onttr. | Stort. | Onttr. | |
Beklemde algemene reserve: | ||||||||
| 975 | |||||||
| 577 | |||||||
| 150 | |||||||
| 20 | |||||||
Bestemmingsreserve Overlopende posten | ||||||||
| 24 | |||||||
Bestemmingsreserve Organisatie-ontwikkeling | ||||||||
| 138 | |||||||
Bestemmingsreserve riolering 4 Efficiencyoverschot | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||
Bestemmingsreserve extra afschrijving Cultuurcentrum | ||||||||
| 29 | 29 | 29 | 29 | ||||
Bestemmingsreserve BOR | ||||||||
| 1.814 | 1.914 | 2.014 | 2.114 | ||||
| 2.125 | 2.125 | 2.125 | 2.125 | ||||
| 14 | 14 | 14 | 14 | ||||
Toekomstfonds | ||||||||
| 30 | 18 | 18 | 18 | ||||
Windfonds Goyerburg | ||||||||
| 150 | |||||||
Bestemmingsreserve ICT Regionale Uitvoeringsdienst | 37 | 36 | ||||||
Bestemmingsreserve WWB inkomensdeel | ||||||||
| 8 | 8 | 8 | 8 | ||||
Bestemmingsreserve implementatie Omgevingswet | ||||||||
| 577 | |||||||
Totaal begroting | 2.547 | 4.127 | 1.920 | 2.230 | 2.020 | 2.194 | 2.120 | 2.194 |
(Geprognosticeerde) standen reserves* en voorzieningen per 1 januari (peildatum begroting) | x € 1.000 | |||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Vrije algemene reserve | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 |
Beklemde algemene vrije reserve | 18.200 | 16.478 | 16.478 | 16.478 |
Concernweerstandsvermogen grondexploitaties | 7.746 | 7.746 | 7.746 | 7.746 |
Bestemmingsreserves algemene dienst* | 12.088 | 12.230 | 11.920 | 11.746 |
Voorzieningen algemene dienst | 10.777 | 11.002 | 11.340 | 10.208 |
Voorzieningen grondexploitatie | 498 | 498 | 498 | 498 |
Totaal begroting exclusief saldo 2021 en volgende jaren | 52.682 | 51.327 | 51.355 | 50.049 |
Saldo begroting 2021 na 1ste Berap 2021 | -1.648 | -1.648 | -1.648 | |
Saldo begroting 2022 jaarsnede 2022 | 202 | 202 | ||
Saldo begroting 2022 jaarsnede 2023 | P.M. | |||
Totaal begroting | 52.682 | 49.679 | 49.909 | 48.603 |
Overzicht van beoogde structurele dotaties en onttrekkingen aan reserves 2022 / 2025 | bedragen x € 1 | |||
---|---|---|---|---|
(Deel) programma / Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten (Dotaties) | ||||
2. Programma Duurzame leefomgeving | ||||
Programmabrede kosten | ||||
| 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Programma Duurzame leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten (dotaties) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten (Onttrekkingen) | ||||
1. Programma Samen Leven | ||||
Programmabrede kosten | ||||
| 29.375 | 29.375 | 29.375 | 29.375 |
2 Programma Duurzame leefomgeving | ||||
Programmabrede kosten | ||||
| 14.102 | 14.102 | 14.102 | 14.102 |
| 8.370 | 8.370 | 8.370 | 8.370 |
Totaal Programma Duurzame leefomgeving | 22.472 | 22.472 | 22.472 | 22.472 |
3. Programma Goede bereikbaarheid | ||||
Programmabrede kosten | ||||
| 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Programma Goede bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten (onttrekkinge) | 51.847 | 51.847 | 51.847 | 51.847 |
Totaal baten (onttrekkingen) en lasten (dotaties) | 51.847 | 51.847 | 51.847 | 51.847 |
Voorgenomen investeringen 2022 - 2025
Conform de regelgeving van het BBV dient er in een begroting aandacht te worden besteed aan de Investeringen. In de financiële verordening is daarover opgenomen dat van de nieuwe investeringen het benodigde krediet wordt opgenomen en van de vervangingsinvesteringen een totaalbedrag. Voor 2022 zijn de volgende investeringen voorzien:
Bedragen x € 1 | |||
Vervangingsinvesteringen bedrijfsmiddelen € 1.158.566 | Termijn | Methode | |
Computerapparatuur raad(Ipads) | 27.200 | 4 | Lineair |
---|---|---|---|
Hayter 5d kooimaaier | 34.029 | 6 | Lineair |
Aanschaf koppelvlakken / elektronisch doorgifte verhuizingen | 17.568 | 11 | Lineair |
Archiefstellingen kluis (full space stelling) + uitbreiding 2007 | 27.789 | 21 | Lineair |
Papierbakken/whiteboards/ophangrail | 16.515 | 15 | Lineair |
Inrichting kamer Burgemeester/wethouders/directie | 55.062 | 15 | Lineair |
Inrichting bestuursvleugel | 55.062 | 15 | Lineair |
Meubilair Raadszaal | 106.876 | 15 | Lineair |
Meubilair-werkkamers-kasten en vergadermeubilair | 347.534 | 15 | Lineair |
Meubilair-werkkamers- werkplekken bureau's | 171.612 | 15 | Lineair |
Meubilair en inrichting gemeente-ingang | 79.840 | 15 | Lineair |
MeubilairLeeskamer en vergadercentrum | 40.471 | 15 | Lineair |
Kabinets vergaderkamers t.b.v.presentaties | 12.114 | 15 | Lineair |
Meubilair foyer | 29.734 | 15 | Lineair |
Backup voorziening(Houten/WIL/RUD) | 116.840 | 5 | Lineair |
Faciliteiten incl. hybride aanpassingen vergaderruimtes | 20.320 | 5 | Lineair |
Vervangingsinvesteringen velden €889.626 | Termijn | Methode | |
Sportpark Blokhoven: Veld 3 normaal gras | 40.545 | 15 | Lineair |
---|---|---|---|
Sportpark Oud Wulven: Veld 3 wetratop | 54.060 | 15 | Lineair |
Sportpark VV 't Goy: Veld 1 normaal gras | 40.545 | 15 | Lineair |
Sportpark De Meerpaal:Veld 1 hockey waterveld kunst | 377.238 | 10 | Lineair |
Sportpark De Meerpaal:Veld 2 hockey waterveld kunst | 377.238 | 10 | Lineair |
Investeringen uit het meerjareninvesteringsplan (MIP) worden niet via deze financiële begroting geautoriseerd, maar separaat ter goedkeuring aan de raad voorgelegd.
Incidentele baten en lasten
Incidentele baten en lasten 2022 - 2025 | bedragen x € 1 | |||
---|---|---|---|---|
(Deel) programma / Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | ||||
1. Programma Samen leven | ||||
Deelprogramma Saamhorigheid | ||||
| 100.000 | 0 | 0 | 0 |
| 62.789 | 0 | 0 | 0 |
| 13.353 | 0 | 0 | 0 |
Deelprogramma Leren en werken | ||||
| 88.000 | 0 | 0 | 0 |
| 250.807 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Programma Samen leven | 514.949 | 0 | 0 | 0 |
2. Programma Duurzame leefomgeving | ||||
Deelprogramma Gebiedsinrichting | ||||
| 105.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Programma Duurzame leefomgeving | 105.000 | 0 | 0 | 0 |
5. Programma Betrokken bij de samenleving | ||||
Deelprogramma Politiek en bestuur | ||||
| 64.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Programma Betrokken bij de samenleving | 64.000 | 0 | 0 | 0 |
Algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie | ||||
Overige baten en lasten | ||||
| 250.000 | 0 | 0 | 0 |
Overhead | ||||
| 51.714 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie | 301.714 | 0 | 0 | 0 |
Totaal incidentele lasten | 985.663 | 0 | 0 | 0 |
(Deel) programma / Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Baten | ||||
Geen | ||||
Totaal incidentele baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten en lasten | -985.663 | 0 | 0 | 0 |
Kerngegevens 2022 - 2025
Voor het opstellen van de begroting 2022 en de meerjarenbegroting 2023-2025 is een aantal gegevens van belang. Het gaat hierbij om de kerngegevens die van invloed zijn op de berekening van de groei-gerelateerde budgetten, dus die Q (hoeveelheid) afhankelijk zijn, en een aantal andere specifieke posten zoals de algemene uitkering. In onderstaande tabel is een aantal van toepassing zijnde kerngegevens per 1 januari van het betreffende jaar opgenomen.
Begrotingsrichtlijnen 2022 | |||||
Gegeven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Totaal aantal woningen | 20.897 | 21.147 | 21.397 | 21.647 | 21.897 |
Prognose woningbouwproductie | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Gemiddelde woningbezetting | 2,42 | 2,41 | 2,41 | 2,38 | 2,37 |
Aantal inwoners | 50.571 | 50.964 | 51.567 | 51.520 | 51.896 |
Aantal éénpersoonshuishoudens | 5.684 | 5.752 | 5.820 | 5.888 | 5.956 |
Aantal meerpersoonshuishoudens | 15.109 | 15.290 | 15.470 | 15.651 | 15.832 |
Toelichting op bovenstaande tabel:
- Uitgangspunt voor het aantal woningen en inwoners is de stand per 1 januari 2021 volgens de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Houten.
- Op basis van de woonvisie 2016-2025 moeten in 10 jaar tijd 1.800 woningen worden gerealiseerd. In de eerste 5 jaar (2016-2020) zijn er al gemiddeld 250 woningen per jaar gerealiseerd . Dit gemiddelde wordt ook voor de komende jaren als realistisch beschouwd. Dit is gebaseerd op de ontwikkelingen van afbouw Vinex en kantoortransformaties. Ook wordt deze lijn bevestigt in het rapport bevolkingsprognose gemeente Houten van Pronexus (maart 2020). Deze bevolkingsprognose wordt eens in de twee jaar opgesteld.
- Bron voor de gemiddelde woningbezetting is de bevolkingsprognose gemeente Houten van Pronexus (maart 2020).
- Het verschil tussen het aantal woningen en de som van de één- en meerpersoonshuishoudens betreft vooral de incidentele leegstand van woningen.