Het in stand houden en verbeteren van de infrastructuur en de bereikbaarheid van Houten
Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens, maar is een regionale aangelegenheid. Voor het invullen van onze bereikbaarheidsambities is regionale samenwerking van groot belang. In regionaal verband besteden we in de overleggen met Rijkswaterstaat, de provincie, U10, ProRail, U-OV en de regiogemeenten continu aandacht aan de belangen van de regio en van onze eigen gemeente. In regionaal verband zal in 2022 het zwaartepunt liggen op de relatie tussen woningbouwontwikkeling en regionale bereikbaarheid. Bij een eventueel onderzoek naar woningbouw in Houten, zal daar een mobiliteitsonderzoek onderdeel van uitmaken. De mobiliteitsconsequenties en -ambities die uit onderzoek naar voren komen zullen regionaal worden ingebracht en omgekeerd worden regionale mobiliteitsambities en -ontwikkelingen meegenomen in een eventueel onderzoek naar woningbouw in Houten.
Houten staat bekend om zijn goede bereikbaarheid: een sterke fietsstructuur, twee treinstations en aansluitingen op de snelwegen in de buurt. Het lokale openbaar busvervoer vervult een beperkte rol, mede doordat de wegenstructuur binnen de Rondweg niet geschikt is voor grote bussen. In het programma goede bereikbaarheid wordt benoemd wat de Houtense ambities zijn om de goede bereikbaarheid van de gemeente Houten per auto, fiets en openbaar vervoer te behouden.
De ambities uit het collegeprogramma zijn geprioriteerd in het (vastgestelde Bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid. Per thema wordt toegelicht wat de ambities voor 2022 zijn. Daarnaast leveren vanuit mobiliteit input aan diverse regionale projecten ( Ruimtelijk-economisch programma (REP) , Programma U Ned) en lokale ruimtelijke plannen.
Ook beheer en onderhoud blijft in 2022 aandacht krijgen. De wegeninspectie 2021 vormt de basis voor het jaarplan voor 2022 met het uit te voeren groot- en klein onderhoud en de vereiste vervangingen. Naar verwachting zullen we net als in 2021 op ongeveer 150 locaties (totaal ongeveer 6000 m 2 ) onderhoud plegen aan elementenverharding. Wat betreft asfaltverharding is (weer) een belangrijk project in 2022 het herstellen van (het rode asfalt van) fietspaden.
Bereikbaarheid autoverkeer
Voor het autoverkeer leggen we de focus op een goede doorstroming op de hoofdwegen zoals de Rondweg, de provinciale wegen rondom Houten en de A12 en A27. In regionaal verband leveren we een bijdrage aan de regionale mobiliteitsstrategie, die vanuit het programma U-Ned wordt uitgevoerd. Wij zullen hier de belangen voor Houten meenemen en onder andere aandacht vragen voor een volledige aansluiting van Houten op de A12.
Verder zijn wij betrokken bij de voorbereidingen die Rijkswaterstaat Midden-Nederland treft voor de verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht. Na de vernietiging van het Tracébesluit door de Raad van State in juli 2019, in verband met het Programma Aanpak Stikstof (PAS), is door RWS een nieuw Tracébesluit 2020 opgesteld, wat ter inzage heeft gelegen. Een en ander heeft consequenties voor de aanpak en de planning van de Ring Utrecht. Ook van belang is de politieke actualiteit na de landelijke verkiezingen in 2021 en de onzekerheid hoe een nieuw kabinet staat tegenover het vervolg van het project Ring Utrecht. Het project is in de campagne regelmatig aan de orde geweest en diverse partijen hebben zich uitgesproken. Volgens de huidige planning wordt de aangepaste A27/A12 Ring Utrecht in 2029 opengesteld.
Fietsstad en openbaar vervoer
Als Fietsstad 2018 van Nederland geven wij prioriteit aan de fiets, vooral omdat dit een duurzaam en gezond vervoermiddel is. We willen dat het gebruik van de fiets de komende jaren toeneemt, vooral de ritten korter 15 km, zodat Houten ook voor fietsgebruik bovengemiddeld scoort. Houten heeft ook de ambitie regionale fietsverbindingen te verbeteren. Naast de fiets behoort ook het openbaar vervoer tot de eerste lijn waar we langs werken. We willen de sterke positie van het openbaar vervoer behouden en intensiveren. Dit levert een bijdrage aan de algemene bereikbaarheid van Houten en aan een duurzame mobiliteit. We hebben daarbij ook aandacht voor de wensen van ouderen en mindervaliden.
Parkeren
Eind 2021 verwachten we dat het nieuwe parkeerbeleid wordt vastgesteld. Als dit parkeerbeleid is vastgesteld wordt in 2022 de huidige aanpak ‘’Parkeren op maat in de Straat’’ herzien. Aanleidingen hiervoor zijn onder andere klimaat en duurzaamheidsambities, regionale ontwikkelingen ten aanzien van parkeren, schaarste in openbare ruimte, woningbouw ambities en technologische ontwikkelingen. Hiermee willen wij het parkeerbeleid gebruiken om bij te dragen aan de bredere ambities voor Houten.