We zijn een persoonlijke overheid. We vinden betrokkenheid van inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers belangrijk. En we hebben goede dienstverlening hoog in het vaandel.
De gemeente is voor iedereen toegankelijk en benaderbaar. We hebben (persoonlijk) contact met onze inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers. We gaan met hen in gesprek, denken met hen mee en spelen in op hun behoefte. We stellen ons flexibel op en leveren waar mogelijk maatwerk. Bij dit alles nemen en behouden we onze verantwoordelijkheid als overheid. We hechten groot belang aan betrokkenheid, participatie en dienstverlening. Inwoners voelen zich soms echter toch onvoldoende gehoord of zijn teleurgesteld. Helemaal voorkomen kunnen we dat niet, maar we kunnen onszelf wel blijven ontwikkelen en verbeteren. Deze nieuwe vormen van communicatie, participatie en communicatie betekenen wel een extra werkdruk voor de organisatie.
Politiek en bestuur
Het gemeentebestuur en de organisatie staan open voor de wensen, behoeften en ideeën van inwoners. Ze zoeken hen letterlijk op, zijn in gesprek en stellen zich waar nodig ter plekke van een situatie op de hoogte. Door de corona-situatie werden we hier tijdelijk in beperkt, maar nu kunnen we weer op een veilige manier in persoonlijk contact treden met inwoners. Ook via de sociale media communiceren we op persoonlijke wijze.
Er zijn in Houten veel inwonersinitiatieven, van klein naar wat groter, gericht op de aanpak van allerlei maatschappelijke vraagstukken. We geven deze initiatieven de ruimte en bieden desgewenst ondersteuning. Bij de opgaven die op de samenlevingsagenda staan, werken we samen aan de uitwerking met inwoners(initiatieven), maatschappelijke partners en ondernemers.
Inwonersparticipatie vinden we belangrijk en passen we dus zoveel mogelijk toe. Van te voren bepalen we de mate en vorm waarin deze plaatsvindt, zodat de wederzijdse verwachtingen duidelijk zijn. Dat doen we vanuit een visie op communicatie en participatie die we in 2022 actualiseren. Daarbij gebruiken we tevens de ervaringen die we in de afgelopen tijd hebben opgedaan met mooie nieuwe vormen van participatie.
We zorgen ervoor dat ook in geval van particuliere (bouw)initiatieven een zo goed mogelijk participatieproces wordt doorlopen.
De corona-crisis heeft ons geleerd dat digitale mogelijkheden een waardevolle aanvulling zijn op de bekende reguliere vormen waarop participatie wordt vormgegeven, maar dat het persoonlijk en fysiek contact niet geheel kan vervangen.
Dienstverlening
Dienstverlening is van de hele gemeentelijke organisatie; alle medewerkers doen hun werk immers ten behoeve van onze inwoners.
Uit onderzoek naar onze dienstverlening is naar voren gekomen dat er veel goed gaat in Houten. De houding van de medewerkers is over het algemeen zeer vriendelijk en behulpzaam. De medewerkers zijn loyaal aan de samenleving, hebben goede relaties met (maatschappelijke) partners en zijn bereid veel voor de inwoners te doen.
Het onderzoek heeft een geactualiseerde Visie op dienstverlening opgeleverd met de volgende pijlers:
- wij geven de inwoners een welkom gevoel;
- we zijn toegankelijk;
- we communiceren en regelen zaken duidelijk, helder en simpel;
- we communiceren en regelen zaken transparant en betrouwbaar;
- we denken mee met de inwoners, maar stellen wel duidelijke grenzen.
In het kader van de doorontwikkeling van onze organisatie wordt hier extra aandacht aan besteed.