Wat willen we bereiken?
Inwoners hebben een zinvolle daginvulling en kunnen zichzelf ontwikkelen.
In de Sociale koers 2020 -2023 gaven wij ten aanzien van het thema leren en werken de volgende doelstellingen aan:
“We vinden het belangrijk dat iedereen (waar mogelijk) kan werken en de kans krijgt om mee te doen aan maatschappelijke en sociale activiteiten en het beste uit zichzelf kan halen. Daarvoor is het nodig dat er mogelijkheden zijn om te leren, jezelf te ontwikkelen en je talenten te ontdekken en in te zetten, van jong tot oud. Om aan ontwikkeling toe te komen, moet er wel een aantal zaken in de basis goed op orde zijn. Vaak zijn beperkte financiële middelen een reden om thuis te blijven zitten en niet deel te nemen aan de samenleving. Heb je veel zorgen over je financiën, dan wil je dat eerst oplossen.”
Het afgelopen jaar is steeds meer duidelijk geworden dat er behoefte is aan meer integrale samenwerking tussen partijen rondom inwoners met multiproblematiek. Zeker voor jongeren speelt deze behoefte. De situatie rondom corona heeft deze behoefte nog eens extra benadrukt. Daarom zal de komende tijd extra aandacht zijn voor integrale samenwerking (zowel in de toegang als daarna) en de doelgroep jongeren.
In de Sociale Koers formuleerden we voor dit thema onderstaande doelstellingen met als vertrekpunt het jaar 2020 en de streefwaarde 2023. Deze opzet vulden wij aan met de jaarschijven 2021 en 2022, zodat de ontwikkelingen per jaar staan aangegeven.
In de Sociale Koers zijn ten aanzien van het Deelprogramma Leren en Werken onderstaande doelstellingen opgenomen, waarbij wij voor de begroting 2022, de jaarschijven 2021 en 2022 hebben toegevoegd.
Doelstellingen deelprogramma Leren en werken | ||||||||
Nr. | Doelstelling | Effectindicatoren (bron) | Actueel | Raming | Streef | |||
2020 | 2021 | 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Inwoners kunnen zich financieel redden. | 1.1 | Financiële zelfredzaamheid (Monitor Sociale Kracht) | 7,9 | 7,5 | 7,5 | 8 | |
2 | Er zitten zo min mogelijk kinderen thuis zonder onderwijs. | 2.1 | Relatief verzuim per 1000 inwoners 5-18 (DUO) | 15 | 11 | 11 | 11 | |
2.2 | % voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (BBV) (DUO) | 1,0% | 1,5% | 1,5% | 1,5% | |||
3 | Alle werkzoekenden helpen we aan betaald of onbetaald werk. | 3.1 | Banen per 1.000 inwoners (BBV) (LISA) | 758 | 760 | 762 | 764 | |
4 | Inwoners van Houten hebben een zinvolle daginvulling. | 4.1 | % inwoners t.o.v. totale bevolking die vrijwilligerswerk doet (Monitor Sociale Kracht) | 47% | 47% | 48% | 49% |
Bij doelstelling 1 betreft het een score van 1 tot 10 op basis van onderzoek vanuit monitor sociale kracht (MSK). |
---|
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs |
Betrokkenheid verbonden partijen
WIL
GGDrU
Wat gaan we daarvoor doen?
Inwoners kunnen zich financieel redden
- Conform de aanbeveling van de rekenkamer voeren we een integrale herijking van de minimaregelingen uit (waaronder het kindpakket).
- We blijven de samenwerking met de maatschappelijke ketenpartners verder versterken en de uitvoering efficiënter maken. Dit doen we door het organiseren van vier bijeenkomsten met de communicatiewerkgroep en twee bredere netwerkbijeenkomsten.
- We toetsen de effectiviteit van de in 2021 ontwikkelde speciale sociale kaart voor minimapartners.
- Op 1 januari 2022 treedt de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen in werking. Vooruitlopend op die wet starten we najaar 2021 met het kwijtschelden van publieke schulden en dit loopt door in 2022. We bekijken elke casus van gedupeerden integraal en geven ondersteuning op de leefgebieden waar problemen ontstonden of versterkt zijn door de affaire. Het gaat om circa 70 a 80 gedupeerden. Het Rijk vergoedt een deel van de te maken kosten. Voor elk gedupeerd gezin wordt bekeken welke problemen er spelen en hoe zij het beste geholpen kunnen worden.
Er zitten zo min mogelijk kinderen thuis zonder onderwijs
- We geven, samen met het onderwijs, uitvoering aan het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Hiervoor zitten we de middelen van het Rijk in om corona achterstanden op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak aanvullend te stimuleren. De beschikbare middelen zijn er voor twee jaar.
Thuiszitters
- We verbeteren regionaal de samenwerking met de GGDrU en de samenwerkingsverbanden. Zo willen we thuiszitten van kinderen voorkomen en het aantal thuiszitters terugbrengen (het thuiszitterspact).
- Vanuit leerplicht handhaven we niet alleen op thuiszittende leerlingen, we onderzoeken met name de achtergrond van het verzuim. Zo pakken we samen met onze partners de onderliggende oorzaken aan. Deze aanpak werkt goed. Ten opzichte van landelijke cijfers is het schoolverzuim in Houten relatief laag.
- De regionaal aangestelde procesregisseur begeleid het proces bij ingewikkelde casuïstiek. Zodat sneller de inhoudelijke en financiële verantwoordelijkheden duidelijk zijn en we zodoende de best passende zorg en onderwijs kunnen bieden.
Voorschoolse educatie (VE)
- We voeren de wettelijke verplichting uit voor uitbreiding van ureninzet van de pedagogisch beleidsmedewerker om de kwaliteit van de voorschoolse educatie te vergroten. Door de onzekerheid over aantal kinderen met een VE-indicatie en het afnemen van de Onderwijs Achterstands Beleid middelen ligt hier mogelijk een financieel risico.
- Via de nieuw te ontwikkelen resultaatafspraken Voor- en vroegschoolse educatie gaan we de kinderen met een dergelijke indicatie beter monitoren.
- We verbeteren de onderwijskansen van kinderen met een taalachterstand. Dit doen we door de samenwerking tussen lokale partners te stimuleren. We intensiveren het contact tussen de bibliotheek en de kinderopvang. Er zal een samenwerking tot stand komen tussen de Voorleesxpress, Boekstart en de VVE-groepen.
Samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs verbeteren.
- Met schoolbesturen en hun samenwerkingsverbanden maken we regionaal afspraken om jeugdhulp en passend onderwijs beter op elkaar af te stemmen. We werken aan de verbinding onderwijs en jeugdhulp en maken afspraken met zorgaanbieders hierover binnen de nieuwe inkoopstrategie jeugd. De ontwikkeling naar meer inclusief onderwijs vergt een zorgvuldig proces van meerdere jaren en hangt samen met ontwikkelingen op onderwijshuisvesting. We maken daarvoor in 2022 gerichte samenwerkingsafspraken met het onderwijs (passend onderwijs), waarin we landelijke en regionale ontwikkelingen vertalen naar meer inclusief onderwijs lokaal. Als gemeente gaan we Passend Onderwijs niet organiseren, wel faciliteren en huisvesten. Mogelijk leidt dit tot andere eisen die aan de onderwijshuisvesting worden gesteld dan tot nu toe.
- Samen met het onderwijsveld stellen we een nieuw integraal huisvestingsplan onderwijs op.
- Als gemeente blijven we op de hoogte van het initiatief onderwijs 10-14 jarigen, maar hebben inhoudelijk geen verantwoordelijkheid. Onze verantwoordelijkheid ligt wel bij de huisvesting van onderwijs. Wij blijven in contact met de initiatiefnemers van onderwijs 10-14 jarigen (KS Fectio en De Heemlanden) over de ontwikkelingen en de mogelijke behoeften aan (bestaande, beschikbare) onderwijshuisvesting.
Alle werkzoekenden helpen we aan betaald of onbetaald werk
- Als onderdeel van de innovatie-agenda van de WIL (werk en inkomen Lekstroom), is in Houten de Houtense Werktafel opgezet. De Houtense Werktafel helpt inwoners om een betaald of onbetaald werk te komen. De evaluatie van de WIL die we in 2021 uitvoeren, geeft richting aan het definitief vormgeven van de dienstverlening van de Houtense Werktafel in 2022, dmv een begrotingswijziging in januari/februari 2022. We helpen inwoners die daarbij (enige) ondersteuning nodig hebben, aan betaald of onbetaald werk, waarbij we de dienstverlening zo veel mogelijk dichtbij de inwoners aanbieden.
- We inventariseren vanuit de Houtense Werktafel, in samenwerking met Van Houten&co en het Sociaal Team, de onderkant van het klantenbestand. We zetten specifieke trajecten in gericht op ontwikkeling met een lokaal accent.
Inwoners van Houten hebben een zinvolle daginvulling
- Met de Op Koers-aanpak richten we ons op inwoners met meervoudige problemen. Dit doen we in samenwerking met betrokken organisaties. We helpen minstens 20 inwoners met deze integrale aanpak. Via Op Koers gaan we steeds preventiever werken om zo problemen in een vroeg stadium te signaleren.
- We breiden de Op Koers aanpak uit in 2022, zodat we ook jongeren met multiproblematiek met deze aanpak kunnen helpen.
- We verbeteren de toegang om inwoners in een kwetsbare positie beter en eerder te bereiken. Dit doen we in samenwerking met het Sociaal Team, Van Houten&co en de Houtense Werktafel. We vragen van genoemde partijen om met een gezamenlijk plan te komen om de toegang tot en de daaropvolgende dienst- en hulpverlening meer gezamenlijk vorm te geven.
- We geven uitvoering aan de nieuwe wet inburgering en monitoren onze processen. Indien nodig stellen we deze bij.